Oppdrag 2: Spill i klasserommet

På oppdrag 2 valgte jeg å lage Jeopardy.

Jeg laget et Jeopardy-spill med følgende kategorier: Trafikk, Dyr i skogen, Alfabetet og Tallene til 20. Dette er emner som vi akkurat er ferdige med eller som vi holder på med i 2.klasse nå.

I går prøvde jeg ut Jeopardy-spillet på stasjonsgrupper. Elevene var engasjerte og spente på spørsmålene. Det var spesielt spennende å se poengene.

Noen grupper kalkulerte seg også fram til hvilke spørsmål og poengsummer de skulle velge for å vinne. Dette varierte på de ulike stasjonsgruppene, ikke alle kom på denne muligheten. Dette var en ekstra bonus i forhold til læring og strategi.

Jeg erfarte at det burde vært flere spørsmål i hver kategori eller flere kategorier, siden elevene ble raskere ferdig enn det jeg hadde beregnet.

Gjennomføringen i klasserommet gikk fint. Spillet fungerte uten problemer. Vi brukte SmartBoard til å spille selve spillet på.

Elevene gav positive tilbakemeldinger.

Jeg tenker at Jeopardy er en oppgave som elevene kan være med å lage spørsmål til neste gang.

Jeg valgte å lage spillet i PowerPoint. Jeg brukte denne filmen på Youtube som mal.

Jeg har strevd litt med hvordan jeg kan få vist Jeopardy-spillet her på bloggen. Jeg får ikke alle handlingene til å virke på google slides og heller ikke i online versjonen på PowerPoint. Dersom du åpner spillet i skrivebordsversjon, virker alt som det skal, – håper jeg.

Gi meg gjerne tilbakemelding, dersom det er noe som ikke virker.

Her finner du mitt Jeopardy

2.trinn spiller Jeopardy