Valgtavle

Som en av oppgavene på dette studiet har vi fått i oppdrag å lage en digital valgtavle til bruk i klasserommet. Jeg har valgt å lage min som et arbeidsprogram til elever på 3. trinn. Min hovedtanke med dette arbeidsprogrammet er at elevene skal øve på å jobbe selvstendig og følge instruksjoner til hver oppgave. Oppgavene i valgtavlen inneholder oppgaver i basisfagene, norsk, matte og engelsk. De fleste oppgavene er digitale, men noen må også gjøres uten iPad eller cromebook.

Med valgtavle som arbeidsmetode får elevene en følelse at de er med på å velge hva de skal jobbe med. De må ta ansvar for egen læring ved at de får øvd seg på å jobbe selvstendig i eget tempo, lese instrukser, samtidig som de får øve på å manøvrere seg mellom de ulike nettsidene som er lagt til rette i valgtavlen. Håpet er at det skal oppleves motiverende for elevene å jobbe på denne måten. For meg som lærer er det en fin metode å lage arbeidsprogram eller opplegg for en vikartime. Når «skallet til valgtavlen er laget, er det lett og bytte ut innhold og oppdatere eller lage nye valgtavler til andre anledninger.

Ulempene kan være at det ikke er like lett å kontrollere om elevene bruker tiden sin riktig under arbeidet. Jobber de effektivt eller klikker de seg bare rundt? Er også noen elever som vil føle det er for mange valg og vet ikke hvor de skal starte og av den grunn blir ineffektive. Det å lage valgtavle tar også litt tid for læreren første gang den lages.

Jeg gleder meg til å prøve ut dette i undervisningen.

Filed under Uncategorized

One Response to Valgtavle

1. Hei Rachel!
    Så utrolig fin valgtavla di ble! Som du nevnte, så tok det jo litt tid å få laget selve valgtavlen, men når den førstes er laget en gang, tenker jeg at ikke skal så mye til å bruke den sammen på nytt, men med nytt innhold.

😉