Oppdrag 6: VR og AR muligheter

Bildet er hentet fra redchimpz.com

Teknologi har blitt helt avgjørende for hverdagen vår og vi bruker den til masse og flere ganger om dagen. I min undervisning er det blitt utenkelig å ikke inkludere teknologi. Den gir den mange muligheter og letter arbeidet. I dette oppdraget skal vi nå sette oss inn i teknologien med VR og AR og mulighetene dette vil gi oss i en undervisningssituasjon. Med virtuell virkelighet (VR) og utvidet virkelighet (AR) kan du gi elevene dine en smakebit på hvordan det kan være et helt annet sted. I den virtuelle verdenen blir utilgjengelige steder i verden nå tilgjengelig. Det å føle at man er tilstede, og se og føle temaet, gir en helt annen opplevelse enn å få ting fortalt.

VR og AR er noe jeg ikke har brukt i undervisningen min, men som jeg absolutt kunne se potensiale i både for skrivetimer i norsk, samt temaundervisning i naturfag og samfunnsfag. Statped har satt seg inn i en del VR apper og tenkt gjennom hvordan disse kan trekkes inn i undervisningen og det er på deres sider jeg fikk inspirasjon til hvordan VR kan trekkes inn i mon egen undervisning.

Bilde er hentet fra statped.no

Jeg kunne sett for meg at det hadde vært moro å prøve VR gjennom appen Titans of Space. Når elevene får presentert temaet verdensrommet ville det å la de få prøve å bevege seg i universet og se planeter og stjerner være et gøy avbrekk. Som en del av undervisningen rundt temaet verdensrommet kunne en VR-økt brukes på flere måter. Elevene kan jobbe individuelt bare for å oppleve universet, etterpå kan de skrive sine opplevelser i verdensrommet. De kan også bruke den som begrepstrening for å øve på planetenes navn og rekkefølge. Økta med VR kan også gjøres i par, der den ene forteller hva den ser, mens den andre skriver ned. Dette er god samarbeidstrening og ikke minst kommunikasjonstrening.

VR inn i klasserommet kan bidra til variasjon i undervisningen. Det blir visualisert på en helt annen måte enn det vi kan få frem ved modeller, film eller bøker. Det å få lov til å være tilstede i temaet, gjør det hele mer konkret. Det er også en fin måte til å øve på språk og kommunikasjon seg i mellom. VR vil oppleve motiverende , lekent og gøy og det er lett å skape elevmedvirkning i undervisningen. Det vil være lett å tilby tilpasset opplæring på temaet som blir valgt. De helt svake får visuell støtte og de steke kan utvide horisonten.

Utfordringene er jo at man må ha utstyret som kreves til å gjennomføre og gjerne med hel klasse. Jeg som jobber på småtrinnet der elevene ofte ikke har egne mobiler de kan disponere vil innkjøp av utstyr være mer kostbart enn på trinn der man kan bruke elevenes eget utstyr. Det vil være litt forklaring i forkant for å oppnå rett bruk av app og utstyr. I min hverdag vil de minste elevene trenge mye hjelp til å komme inn på rett sted, så det kan være tidkrevende å komme frem til selve gjennomførelsen.

Dessuten kan oppgaven med å være i en virtuell virkelighet være «for gøy», at hensikten med oppgaven forsvinner i utforskningstrang og ekstase.

Alt i alt, så er mulighetene som VR og AR gir oss inn i klasserommet spennende og hvis jeg får muligheten, vil jeg absolutt teste det ut.