Oppdrag 2: Spill i klasserommet

I min jobb på småtrinnet jobber vi med flere forskjellige spill til ulike temaer som vi holder på med.

I lese og skriveopplæringen kjører vi lesesenteret sitt lesekurs «På sporet». Som en del av dette lesekurset bruker vi spillet GraphoGame. I dette spillet øves det på koblingen mellom bokstav og tilhørende bokstavlyd. Etter hvert som spillet spilles øker det i vanskegrad og spilleren blir utfordret på å lese enkle ord.

Dette spillet er mye av grunnen til at elevene hos meg elsker lesekurs. De nyter å få lov til å sitte å leke seg med bokstaver og lyder, og føler på mestring i en ellers krevende skolesituasjon der de kan oppleve at de rundt mestrer mer enn de selv. Ved å samle stjerner og ulike andre premier tjener spilleren seg etter hver opp nok til å gå å handle i spillets butikk som er en ekstra gulrot. her kan de forandre spillfigurens utsende ved trylledrikker osv.

Dette spillet har jeg også brukt periodevis isteden for leselekse til elever som synes det er utfordrende å knekke lesekoden. Tilbakemeldingene fra foreldrene er at spillet er gøy og motiverer spilleren i den tiden de holder på. De opplever også at motivasjonen og interessen for bokstaver og ord på andre arenaer øker underveis.

Filed under Uncategorized

2 Responses to Oppdrag 2: Spill i klasserommet

1. Stilig hvordan dere bruker graphogame for å knekke lesekoden 🙂
    Viktig at de små får leke seg frem til læring.

2. Spennende lesning om hvordan du / dere bruker spill til å knekke lesekoden til de aller minste. Kjekt når kan finne motivasjonen og interessen rundt bokstavene digitalt 🙂