Helse- og elektrofag

Vi mennesker er forskjellige, og våre interesser påvirker våre yrkesvalg. For meg som er sykepleier og for de fleste elevene på vg1 helse og oppvekst, er ikke algoritmisk tenkning det som faller lettest.

Jeg har vært borti koding den gangen de kalte faget EDB. Koding var veldig vanskelig å forstå!

Sist uke var jeg borte sammen med kollegaene mine på undervisningslabben. Det var jo mange ting en kunne velge mellom, jeg valgte bordet med koding/programmering. Å jammen da falt mynten ned. I alle fall sånn at det ga mening for meg, gjennom at jeg fikk prøve et spill for barneskolen eller kanskje det var for enda yngre barn. Men fra å få en liten forståelse for koding til at jeg kunne bruke det i klasserommet er spriket altfor stort.

Jeg og min kollega har sammen med våre elektrokollegaer laget et tverfagligprosjekt i velferdsteknologi som vi håper å skulle får gjennomføre på vår skole. Hvor elevene fra elektro og helse blir satt sammen i gruppe og får en case/situasjonsbeskrivelse med praktiske og etiske utfordringer som de skal løse sammen. Hvor de bidrar inn med sine fagfelt. Legger med en beskrivelse av prosjektet her.

https://docs.google.com/presentation/d/1u3hQl67-XH7LcfxfQYuOB8wHx8PghpiX/edit?usp=sharing&ouid=113891947506944400629&rtpof=true&sd=true

Kommentarer er skrudd av for Helse- og elektrofag

Filed under Uncategorized

Kommentarer er skrudd av for

Filed under Uncategorized

Digital plakat

Mht det 3 arbeidskravet, valgte jeg å lage en digital plakat. Prøvde det ut i forhold til kompetansemål K7 digital dømmekraft, vg1 helse og oppvekstfag. Elevene fikk selv lage informasjonsplakat med QR-kode og de var veldig engasjerte! Det hadde de ikke gjort før, så det var nytt og spennende.

Kommentarer er skrudd av for Digital plakat

Filed under Uncategorized

Tverrfaglig Jeopardy vg1 Helse og oppvekstfag

https://docs.google.com/presentation/d/1Ank5-LBQVBK3A-fbLDz0L2XCy5Degyz4qNP2d1kIuxU/edit?usp=sharing

Kommentarer er skrudd av for Tverrfaglig Jeopardy vg1 Helse og oppvekstfag

Filed under Uncategorized

Spill i undervisningen

Denne gangen var oppdraget å lage et spill. Det som passer best til mine fag og pr i dag mine spillforutsetninger, var å lage et jeopardy lignende spill. Der jeg tok utgangspunkt i i helse, kommunikasjon og yrkesfag, altså tverrfaglig. På vg 1 helse og oppvekst er det mye begrepstrening, så spillet passet bra som en oppsummering på slutten. Det er mange ivrige elever, men jeg ser også at de elevene som har utfordringer av ulike grunner ikke nødvendigvis vil spille. Det er viktig å legge til rette slik at de også opplever mestringsfølelse. Men alt i alt spillet ble godt mottatt og stemningen var god. Så dette vil jeg gjøre igjen.

Kommentarer er skrudd av for Spill i undervisningen

Filed under Uncategorized

Valgtavle for helse og oppvekstfag vg 1.

Jeg lagde denne valgtavlen, der noen av oppgaver må hele kassen gjøre. Samt noen oppgaver som de kan velge, utifra hvilket yrke de ønsker å fordype seg i, feks barn og ungdomsarbeid. Den er nok ikke så gøyal mht til spill og lek, men gir elevene muligheten til å velge å fordype seg i ting som de er interessert i. I tillegg viktig for å forstå hva det innebærer å være en profesjonell yrkesutøver.

https://docs.google.com/presentation/d/1ZcJzhAJoVH-i6cI-7MrUoMHagsEZjiY9fKcGbfWidtE/edit?usp=sharing

Kommentarer er skrudd av for Valgtavle for helse og oppvekstfag vg 1.

Filed under Uncategorized

Fremtidens profesjonsfaglige digitale kompetanse for lærere

Dette er min først blogg op jakten etter digital kompetanse, for å møte framtidens krav og forventninger til meg som lærer i videregående skole. Jeg har jobbet på helse og oppvekstfag som lærer i 11 år. Før jeg begynte der, har jeg jobbet 17 år som sykepleier. Jeg ser nok på meg selv som en som liker å lære nye ting. Så jeg har de senere årene vært fast student på UIA. Tenker hver gang at nå vil jeg ikke mer, men så dukker det opp et eller annet interessant emne så er jeg i gang igjen. Jeg ser at jeg har mye å lære når det gjelder digitalisering i skolen og er veldig spent på hvordan dette blir. Første oppdrag med å lage valgtavle, ble egentlig veldig gøy. Men for å være ærlig så var det var helt ukjent for meg som er lærer i videregående skole og det tok litt tid for meg å komme i gang. Det ble en veldig enkel valgtavle første gang, men satser jeg på å bli mer avansert etterhvert. Mitt utgangspunkt som sykepleier er nok sterkere på den etiske og moralske siden når det gjelder digitalisering, enn å bruke digitale hjelpemidler. Men bevares, jeg er klar!

Kommentarer er skrudd av for Fremtidens profesjonsfaglige digitale kompetanse for lærere

Filed under Uncategorized

Hei, verden!

Velkommen til home.uia.no.

1 Comment

Filed under Ukategorisert