STARTSIDE |
Geometri | Tall og praktisk regning |
Tallfølger Tallrekker |
Trigonometri | Funksjon Graf |
Derivasjon/ Integrasjon |
Sannsynlighet/ Kombinatorikk/ Statistikk |
Strategi og modell | Fraktaler |
Galleri DigiVitalis
Bruk av animasjoner som støtte til forståelse i matematikk
Sist oppdatert:
09.05.08
Kontakt - Tilbakemeldinger - Hjelp
1 | 2 | Emne | Animasjon | Kan brukes til | Stikkord | Mer | Kilde |
Tallforståelse | |||||||
J | I | Tallet p | ![]() |
Utprøving |
Omskrevne/innskrevne regulære mangekanter i sirkel med radius 1 |
Siri Bjorvand | |
F | I | Faktorisering | ![]() |
Slaget om faktorene |
Bruker velger et tall og maskinen plukker tall | OBS |
UiA, TEKREAL |
J | I | Faktorisering | ![]() |
Spill Langfinger 1 Faktorisere tall og finne strateg |
Bruker og maskin spiller mot hverandre | Siri Bjorvand | |
J | I | Faktorisering | ![]() |
Spill Langfinger 2 |
Bruker velger et tall og maskinen plukker tall | Siri Bjorvand | |
J | I | Primtall | ![]() |
Undersøke metode for å finne primtall |
Erathostenes' såld for å beregne primtall. Sile ut sammensatte tall. |
Byrge Birkeland | |
J | I | Overslag | ![]() |
Trene på overslagsregning |
Hva koster varen i norske kroner? Ta et overslag. Velg mellom 3 svar. | Siri Bjorvand | |
J | I | Overslag | Trene på overslagsregning Volum prisme |
Hvor mange liter ei eske? Varier lengde/bredde/høyde. Velg omtrentlig svar. |
Siri Bjorvand | ||
J | I | Overslag | Trene på overslagsregning Volum sylinder |
Hvor mange liter en sylinder? Varier radius/høyde. Velg omtrentlig svar. |
Siri Bjorvand | ||
J | I | Målestokk | Forminske i valgt målestokk | Linje | Siri Bjorvand | ||
J | I | Målestokk | Forminske i valgt målestokk | Kvadrat | Siri Bjorvand | ||
J | I | Målestokk | Forminske i valgt målestokk | Kube | Siri Bjorvand | ||
Tall på tallinjen | |||||||
F | I | Desimaltall | ![]() |
Lese av desimaltall |
Tallenes plassering på tallinjen. Sml. Breiteig og Venheim: Matematikk for lærere I | Cornelia Brodahl | |
F | I | Desimaltall | ![]() |
Lese av desimaltall. Test 1 |
-"- |
Cornelia Brodahl | |
F | I | Desimaltall | ![]() |
Lese av desimaltall. Test 2 |
-"- |
Cornelia Brodahl | |
Tall på standardform | |||||||
F | I | Store og små tall | Anskueliggjøre |
Fra hydrogenatomets diameter til universets lengde. | Cornelia Brodahl | ||
F | I | Store og små tall | Standardform og prefisker for tierpotenser |
Oppgavebok. Masse, hastighet, lengde. Prefikser for tierpotenser.
Hva er nærmest gitt tall? |
Cornelia Brodahl | ||
F | I | Store og små tall | Standardform og prefisker for tierpotenser |
Quiz. Masse, hastighet, lengde. Prefikser for tierpotenser. Hva er nærmest gitt tall? | Cornelia Brodahl | ||
F | I | Konvertere fra standardform til vanlig form | Regne om fra standardform med "kalkulator" |
Fra standardform til vanlig form | Cornelia Brodahl | ||
F | I | Konvertere fra vanlig form til standardform | Regne om fra vanlig form med "kalkulator" |
Fra vanlig form til standardform | Cornelia Brodahl | ||
F | I | Store tall på standardform | Demo. Regne store tall om til standardform. | Store tall til standardform | Cornelia Brodahl | ||
F | I | Små tall på standardform | Demo. Regne små tall om til standardform. | Små tall til standardform | Cornelia Brodahl | ||
Praktiske problemer | |||||||
F | I | Problemet med de to vannbøttene | Grublis. En skal oppnå et bestemt volumetrisk mål. |
Et praktisk problem som bygger på et theorem i abstrakt tall teori. |
Duncan |
Tall og praktisk regning - Andre lenkesamlinger | |
D | B |
Tall og praktisk regning 1M | Potenser og tall på standardform, store og små tall, prisindeks, kroneverdi, proporsjonalitet, tallenes plassering på tallinjen, løse likninger, avrunding, kvadratrøtter, enheter, brøkregning, prosentregning, faktorisering, potenser og gjennomsnitt, tallsystemer |
Malakoff Vgs | |||
D | B |
Algebra og tallteori 3MZ |
Omforme og løse ligninger og ulikheter. Grunnleggende begreper og metoder i tallteori: |
Malakoff Vgs | |||
|
|||||||
1 | - | Format/utviklingsverktøy: | A for applets, F for Flash-animasjon, E for Excel-regneark, P for andre programmer, S for Shockwave, G for Gif-animasjon, D for diverse. | ||||
2 | - | Interaktivitet: | I for interaktiv. N for ikke-interaktiv ("film") |